Tuesday, January 5, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 QUOTATION(4)

 

M11- QUOTATION


     MUHAMMAD HAMIZ BIN SIDIN 

195257




1. Teks Asal: I can see in your eyes that you are a kind person.

 

Terjemahan Melayu: Saya boleh melihat menerusi pandangan mata anda    

bahawa anda merupakan orang yang baik. 

 

Bukti: Lirik Lagu (Keluarga)

Ibu bapa yang disayangi

Saya tetap berhati-hati

Menjaga budi pekerti

Keluarga saya yang dicintai

 

 

2. Teks Asal: A friend is when she/he understands you no matter how difficult

     you try to explain the situation. 

 

    Terjemahan Melayu: Seorang sahabat yang baik adalah apabila dia   

   memahami anda tidak kira bertapa sukarnya anda cuba untuk menjelaskan

   sesuatu keadaan itu. 

 

   Bukti: Lirik Lagu (Diri)

   Kawan-kawan semua

   Inilah saya yang istimewa

  Saya sentiasa berusaha

  Menjadi insan yang berguna

 

 

3. Teks Asal: A good friend is when she/he is not being judgemental towards

     you.

 

 

Terjemahan Melayu: Seorang kawan yang baik adalah apabila dia tidak

Pandang sesuatu perkara yang buruk pada diri kamu. 

 

Bukti: Lirik Lagu (Saya yang Istimewa)

Saya yang istimewa

Bersikap baik sesama manusia

Saya dilihat berlainan rupa

Semangat positif dikongsi bersama.

 

 

4. Teks Asal: No matter how ready you are to face the world, the world will

    always try to make you feel challenge.

 

Terjemahan Melayu: Tidak kira bagaimana anda sentiasa bersedia untuk

menghadapi dunia ini, akan tetapi dunia ini akan sentiasa penuh dengan

cabaran dan dugaan

 

 

Bukti: Lirik Lagu (Saya Tahu)

Saya cuba memahami

Diri saya sendiri

Mengapa jadi begini

Ayah dan ibu susah hati

 

 

5. Teks Asal: I am willing to share what I have with others.

 

Terjemahan Melayu: Saya sentiasa sudi untuk berkongsi apa sahaja yang 

saya miliki bersama orang lain. 

 

Bukti: Lirik Lagu (Diri)

Saya belajar setiap masa

Sifat sabar diambil kira

Dugaan besar selalu ada

Dikongsi bersama keluarga

 

 

6. Teks Asal: What I have today will not be mine if I am not honest. Be 

honest in everything that you do.

 

Terjemahan Melayu: Apa yang saya ada pada hari ini belum tentu menjadi 

milik Saya, jika saya tidak memounyai sifat jujur pada diri sendiri. Bersikap 

jujur dalam setiap perkara yang anda lakukan. 

 

Bukti: Lirik Lagu (Diri)

 

Baik hati nurani

Kuatkan jati diri

Mulia peribadi

Perasaan tenang tidak terperi

 

 

7. Teks Asal: Be kind. Be honest. Work hard and do your best.

 

Terjemahan Melayu: Jadilah orang yang baik. Jadilah orang yang jujur.

Sentiasa bekerja keras dan lakukan yang terbaik. 

 

Bukti: Lirik Lagu (Diri)

 

Saya seorang yang baik hati

Jujur dan ikhlas di dalam diri

Saya belajar berdikari

Menolong orang setiap hari

 

 

8. Teks Asal: I am full of emotions but my emotions will not give negative

    impacts towards others.

 

Terjemahan Melayu: Saya penuh dengan emosi akan tetapi emosi saya tidak

akan memberi kesan negatif terhadap orang lain. 

 

Bukti: Lirik Lagu (Saya Tahu)

 

Hati saya siapa yang tahu

Saya sendiri jadi keliru

Ingin menangis seperti selalu

Air mata keluar menderu

 

 

9. Teks Asal: Although I am emotionally challenged but I will try my best not 

to make you feel burden. 

 

Terjemahan Melayu: Walaupun saya menghadapi cabaran secara emosi 

akan tetapi saya akan sentiasa mencuba yang terbaik untuk tidak 

membebankan anda. 

 

 

 

Bukti: Lirik Lagu (Saya Tahu)

 

          Saya cuba memahami 

Diri saya sendiri

Mengapa jadi begini

Ayah dan ibu susah hati

 

 

10. Teks Asal: My parents will be happy when I am a better person. 

 

Terjemahan Melayu: Ibu bapa saya akan berasa gembira apabila saya 

menjadi orang yang lebih baik. 

 

Bukti: Lirik Lagu (Keluarga)

 

Saya berasa puas hati

Menolong ibu bapa setiap hari

Bermula di pagi hari

Sehingga malam nanti

 

 Rujukan: Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim. (2017). 200 Quotes For

                You...For Us...Terengganu: Penerbit UMT. 





 


Rujukan: Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi

                Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT.




 

 


                                          Berikut merupakan kehadiran pada minggu ke-11

 

 

 

 

 



No comments:

Post a Comment