Tuesday, May 7, 2019

BUKU MENERUSKAN PERJALANAN KARYA ZURINA HASSAN



Image result for meneruskan perjalanan karya zurinah



Melalui buku yang telah saya mentelaah selama dua hari satu malam telah memberi manfaat dan faedah yang berguna kepada seseorang untuk menulis sebuah cerpen yang bagus. Buku ini juga mengajar bagaimana cara untuk menulis dan memilih tajuk yang mempunyai kesan yang baik kepada masyarakat. Cara penyampaian sangat baik yang boleh menjadi contoh kepada seseorang yang bakal menjadi atau baru menpunyai niat untuk membuat sebuah cerpen.


Buku meneruskan perjalanan karya zurina Hassan mengandungi 12 buah cerpen yang ditulis sejak tahun 1972 yang keseluruhannya memperlihat dan membicarakan kehidupan masyarakat kursusnya yang digilar sebagai wanita di dalam negara yang sedang membangun.


Selain itu, nilai-nilai baharu dan tradisi bertembung, lalu menmbulkan konflik. Watak-wataknya terdiri daripada wanita yang berazam untuk maju sebagai pelajar, pendidik, penulis, pengawai dan sebagainya. Namun, mereka menghadapi berbagai-bagai cabaran dalam ‘meneruskan menghadapi’ ke pulau cita-cita.

   Akhir sekali, buku ini sangat baik dari segi cara penulisan dan pemyampaian untuk pelajar yang inigin menjadi penulis yang bagus dan bijaksana. 


No comments:

Post a Comment