Wednesday, January 6, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(8)

 

M11 – TERJEMAHAN VIDEO (8)







2. Penyataan masalah/ masalah kajian (Bab 1)

TEKS BAHASA MEALYU

Jadi bab 1 kita teruskan 1.3 pernyataan masalah Okey penyataan masalah ataupun masalah Okey dalam penyataan masalah Biasanya pelajar menpunyai Masalahnya minta nama penyataan masalah masalah macam mana nak tulis penyataan masalah ini sangat kritikal dan sangat penting kadang-kadang pelajar dia letak sampai 10 halaman masalah nak huraikan tentang penyataan masalah bila kita baca langsung tidak ada masalah jadi berhati-hati dan juga Pelajar selalu letak penyataan masalah tu dia letak yang dia rasa macam saya dapati bahawa pelajar tidak pandai mengira 1 hingga 10 awak tu Siapa jadi kita tak boleh kita kena ada rujukan nak tak Masalahnya bukan merupakan perkara yang penting perkara yang penting maknanya kita perlu rujuk perlu rujuk Siapa yang punya kajian yang ber yang menunjukkan bahawa tiada masalah dalam kajian tersebut ataupun kenyataan daripada orang ini yang daripada normaliza Abdul Rahim 2019 mendapati bahawa pelajar kurang berminat untuk untuk mendengar ataupun untuk mendengar cerita berbentuk sekian sekian sekian ada jadi itu dan menunjukkan untuk menunjukkan adanya kelainan daripada kajian ini juga mendapati bahawa lima pelajar didapati didapati tidak boleh gunakan kata kerja dalam kata dalam penulisan karangan contoh Dia ada itu dah nampak masalah-masalah Itu Milik Kita dapati kita Huraikan sikit Kemudian masalah meminta diri untuk tadi ada sokong oleh Kajian yang dijalankan oleh Nur Maisarah Rosalan 2019 ini mendapati bahawa pelajar tidak dapat mengenal pasti akan the kerja dalam dalam membina membina soalan contoh dia contohnya ada di adalah sokong 2 kajian ini sokong  timbulnya masalah tersebut Okey Barulah betul jadi itu yang menunjukkan masalah huraian kita tu jadikan sekarang pelajar biasa dia pergi buat  macam mana dia pergi buat Okey contohnya kajian itu tentang kata kerja yang awak punya kajian tentang kata adjektif contohnya  jadi awak boleh buat kajian oleh Normaliza abd rahim tidak berfokus kepada kajian tentang kata adjektif itu dikatakan penyataan masalah salah tu Tidak boleh Tidak boleh Tidak boleh macam seolah-olah Memanglah dia buat kata kerja sebab dia fokus kepada kata kerja tetapi awak tidak boleh kata tidak bertugas kepada kajian tentang kata adjektif itu dikatakan datang salah-salah tu Tidak boleh Tidak boleh Tidak boleh macam seolah-olah Memanglah dia buat kata-kata kerja sebab kita kerja sebab dia berpegang kepada kata-kata Sahaja tetapi awak tak boleh kata dia tak buat pasal kata aktif Memanglah dia tak buat kata aktif  tu sebab dia fokus kepada kata kerja itu salah itu yang jadi penghuraian di sini ni seperti  saya katakan tadi perlu ada ayat yang dinyatakan oleh pengkaji tersebut dalam artikel dia  jadi penyataan masalah ini dan terbahagi  kepada  objektif Contoh objektif ada dua Ada dua perenggan di sini Kalau objektif ada tiga ada tiga perenggan satu dua tiga dia tiba-tiba Mana ada tiga perenggan satu dua tiga orang yang dalam ini orang yang daripada kajian dan disokong oleh siapa okey ayat seperti saya katakan tadi ya macam dekat berkata dia kemudian hujung hayat tu justeru disuruh kajian ini justeru kajian ini ingin mengebalpasti mengenalpasti wacana teks skrip animasi bla bla bla sbb didapati dekat sini bahawa kajian itu mendapati bahawa pelajar contohnya pelajar atau skrip animasi tidak melambangkan apa dia apa dia jadi itu kajian menurut orang tu cakap bukan kita cakap orang itu yang cakap jadi serupa juga dengan yang ini kena ada sokong kajian ini didapati mempunyai panyataan masalah dalam tu maknanya pelajar tidak boleh mengenal pasti kata adjektif contohnya justeru kajian ini ingin menganalisis kata adjektif yang terdapat dalam penulisan karangan kanak-kanak macam contoh penyataan masalah ketiga okey menurut nurwidad roslan 2019 pelajar didadapti tidak didapati tidak berminat dan tidak boleh mengira tidak berminat atau tidak dan tidak ber tidak boleh mengira nombor nombor 1 sehingga 20 jadi kita kena kaitkan hujung hayat perenggan itu Kaitkan dengan aktiviti hujung hayat ni kat dalam bilik ke di hujung hayat ni saya dengan dia tiba-tiba jadi Barulah ada penyataan masalah ini berkaitan dengan awak punya objektif jadi rujukan dalam rujukan yang dalam ini dalam permasalah kajian ini perlulah lima tahun ke belakang kita tak bolehlah kita ambil apa nama pejabat matahari pada Kajian yang lama-lama kita kena faham bahawa kajian ini jalan Sekarang ini semuanya dah Berbeza berbeza dengan kita mempunyai teknik kita dah dunia digital jadi budak-budak pun pandai macam saya katakan sebelum ini zaman dulu bolehlah kata Eh budak ni pandai betul tu dik betul kita tanya satu soalan dia jawab 10 jawapan anda tetapi dalam dunia didik kita sekarang ini berbeza yang mana sekarang budak-budak kita tanya satu soalan dia dijauhkan sampai 47 sampai kita kata OT berhenti jangan bagi jawapan dah letih cikgu nak dengar jadi Ada budak-budak tu sampai sekarang dia ni dia dah lebih ada lebih ke hadapan sebab kita dah ad a dunia dia tu kita ni masing-masing ada dah telefon mudah alih telefon bimbit masing-masing dalam beg kadang-kadang telefon dia lebih mahal daripada tepung kita putuslah kita ya ada di pastikan penyataan masalah ini betul tak perlu Panjang lebar Kerana apa yang terdapat rujukan dalam ini dalam ini dan dalam ini semuanya ada huraian yang lebih Panjang lebar dalam bab dua jadi penyataan masalah ini nama-nama ni mesti adalah dalam bab2 Tak bolehlah awak ada nama nama dia bertemu dia pembentukan tak ada pergi nama yang awak dah kata dalam Datang masalah tak ada dalam bab2 tak boleh ini secara ringkas yang dikatakan tentang penyataan masalah ini ini kita secara terperinci tentang kajian seluruh dunia tentang orang ini normaliza 2009 akan jadi anak secara menyeluruh ini dengan Panjang lebar jadi maknanya kena adalah tak ada yang ini nama awak sorok di sini Ambil di sini tu kat sini mesti ada dalam hati kan betul dia penyataan masalah ini amat penting jadi Biasanya pelajar dia nak dapati bahawa agak sukar untuk penulis kenyataan masalah ini sekarang bila dah belajar ni sudah tidak ada masalah

 

 

 


2. Statement of problems / research problems (Chapter 1)

 

TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS

so chapter 1 we continue 1.3 problem statement Okay problem statement or problem Okay in problem statement Usually students have Problems ask name problem problem statement how to write this problem statement is very critical and very important sometimes students he put up to 10 pages of problems want to describe  about the problem statement when we read there is no problem so be careful and also Students always put the problem statement he put that he feels like I find that students are not good at counting 1 to 10 you Who so we cannot we have to have a reference want  The problem is not an important thing important thing means we need to refer need to refer Who has a study that shows that there is no problem in the study or a statement from this person who from Normaliza Abdul Rahim 2019 found that students are less interested to listen or  to hear cherries  ta shaped so many so there and so showing to show the difference from this study also found that five students found found cannot use verbs in words in writing an example essay He has that has seen the problems That Belong We find we Explain a little  Then the problem of asking yourself for earlier there is support by the Study conducted by Nur Maisarah Roslan 2019 found that students cannot identify the work in in building construct questions example he for example in is support 2 this study support the emergence of the problem Okay  Okay, for example, the study is about verbs that you have a study on adjectives, for example, so you can do research by Normaliza abd rahim does not focus on the study of adjectives, it is said that the statement of the problem is wrong.  verbs because he focuses on verbs but you can't say.do not do to the study of the adjective word is said to come wrong tu Can not Can not Can not seem as if Of course he made verbs because we work because he sticks to words Only but you can not say he does not make  about the active word Of course he did not make the active word because he focused on the wrong verb that is the explanation here as I said earlier there should be a sentence stated by the researcher in his article so the statement of this problem and divided into objectives Example of objective  there are two There are two paragraphs here If the objective is three there are three paragraphs one two three he suddenly Where there are three paragraphs one two three people in this person who is from the study and supported by who okey sentence like I said earlier yes kind of close said  he was then at the end of his life so he was instructed in this study. therefore this study would like to identify the discourse discourse of the animated script text blah blah blah sbb found near here that the study found that the student for example student or animated script does not symbolize what he or she is so the study according to the person said not we say the person who speaks so similar  also with this one must have support this study was found to have a problem statement in that means students can not identify adjectives for example therefore this study wants to analyze adjectives found in writing children's essays such as example of the third problem statement okay according to nurwidad roslan 2019 students  found not found not interested and can not count not interested or not and not ber can not count numbers number 1 to 20 so we have to relate the end of the life of the paragraph Relates to the activity of the end of this life in the room to the end of this life I and he suddenly so Then there is a statement of this problem related to you have an objective so the reference in this deep reference in this study problem should be five years to  behind us we can not take what is the name of the sun office on A long-standing study we have to understand that this study is working Now everything is different Different we have our technique already digital world so the boys are as smart as I said before  can you say Eh this boy is really good tu dik betul we asked a question he answered 10 your answers but in the world of our education now it is different which now our boys ask a question he is kept away until 47 until we say OT stop do not give the answer already  tired teacher wants to hear so There are boys until now he is here he is more there is more forward because we have ad  a world he tu we ni each have a mobile phone each mobile phone in the bag sometimes his phone is more expensive than our flour break us yes there is in sure the statement of this problem is correct no need Length Length What is there a reference  in this in this and in this all there is a more detailed description in chapter two so the statement of this problem these names must be in chapter 2 Can not you have the name of the name he met he formation no go the name you said in Coming problem  there is nothing in the chapter2 this can not be briefly said about the statement of this problem we in detail about the study of the whole world about this person normaliza 2009 will be a child in this whole with Length and width so the meaning is not there is this your name is hidden here  Take it here, it must be in his heart, right? He stated that this problem is very important, so usually the student wants to find out.  It is quite difficult for the writer of this problem statement now that he has learned that there is no problem.

 

 

Sumber: https://youtu.be/9eGx4GgpLb4


Berikut merupakan bukti bagi subscribed


 


Berikut merupakan bukti kehadiran pada minggu 11


No comments:

Post a Comment