M11- TERJEMAHAN VIDEO(2)
(195271) (195257)
Kepentingan Kajian (Bab 1).
#JomTulisTesis
BAB 1, 1.6, Kepentingan
kajian. Kepentingan kajian ini harus diceritakan dan jelaskan dengan terperinci
kerana biasanya dalam borang pemeriksa, terdapat satu bahagian yang menunjukkan
apakah kepentingan kajian ini. (semestinyalah, kalau kajian tak penting?.
Kenapa kita perlu jalankan kajian). Jadi sebab itulah, ada kepentingan untuk
kita jalankan kajian. Jadi, untuk bahagian ini kita akan tulis dengan menggunakan
subtopik. Jadi subtopik kepentingan kajian ini di bawahnya terdapat lagi
subtopik yang lain. Jadi yang bahagian ini kita mesti ambik, contohnya sekarang
kajian kita tentang “Wacana Tekstual Skrip Animasi Cerita Rakyat. Jadi kajian
ini penting kerana apa? Untuk siapa? Jadi kita mesti nyatakan. Namun, dalam
kepentingan kajian ini kita mesti jelaskan mengikut yang besar dahulu. Jadi
kalua daripada kajian ini, kita mesti lihat, mungkinlah “Kepentingan kepada
Masyarakat”. Jadi apa dia? Mesti hurai di bawah ini. Masyarakat itu besar, jadi
kita huraikan dalam satu perenggan. Kemudian kita kecilkan lagi 1.6.2,
contohnya Kementerian Pelajara ataupun Kementerian Pendidikan. Jadi letak tajuk
ini, jadi kajian ini penting untuk yang tadi. Jadi huraikan di bawah dia,
kenapa dia penting? Tapi pastikan bila kita nak huraikannya kita kaitkan dengan
kajian kita, maknanya dengan tajuk kita, dari segi mana? Dari sudut mana yang
penting itu.
Jadi kemudian, turun lagi
yang lebih kecil lagi, mungkin sekolah. Sekolah itu dari sudut mana? Dari segi
mana yang pentingnya kajian ini? Adakah ia penting kepada cikgu sahaja? Guru
besar? Ataupun pelajar? Yang itu yang lain pula. Jadi yang ini kita boleh letak
pelajar. Jadi daripada besar ke kecil. Sekarang ini pelajar, jadi huraikan pula
dalam satu perenggan. Kemudian yang ini, mungkinlah guru. Jadi guru perlu
menyediakan bahan untuk pengajaran dan pembelajaran P&P. Jadi, kita
huraikan dari segi apa? Dalam ini, kadangkala ada penyelia yang nyatakan bahawa
setiap huraian dalam ini (setiap huraian yang awak jelaskan dalam subtopik Ini)
perlu disokong dengan kajian sarjana lain ataupun kajian-kajian lain, boleh
juga. Seperti yang saya katakana tadi kerana yang saya ulang lagi sekali iaitu
kerana kita penyelia mempunyai pendapat yang berbeza-beza. Jadi mungkin ada
penyelia kata “oke, awak letak sokong” sokongan untuk setiap satu. Kenapa
pentingnya kepada masyarakat? Kenapa pentingnya kepada Kementerian Pelajaran?
Kenapa sekolah? Kenapa pelajar? Kenapa guru? Jadi kena ade sokong. Jadi macam
saya, bagi saya, kalau dihuraikan di sini sebab kepentingan kajian ini menurut
kajian awak sendiri. Jadi bila kita buat huraian di sini, huraian di sini
berkait rapat dengan kajian kita. Makna huraikan dari sudut mana pentingnya?
Jadi bila kita buat huraian, bagi saya, kalua tidak ada rujukan, tidak mengapa
kerana huraian yang awak tulis di dalam ini sudah cukup jelas untuk setiap
satu, betapa pentingnya, tiap-tiap satu ini pentingnya kajian ini kepada yang
ini. Masyarakat, sekolah, pelajar dan guru. Jumlah kepentingan ini biasanya
tidak lebih ialah (takkan kita nak letak satu kepentingan sahaja, nampak sangat
tak penting untuk kajian ini), jadi biasanya kita letaklah tiga, mima tiga dan
maksima lima. Ini untuk kebiasaannya, jika mahu lebih dari lima, boleh. Tetapi
kalua terlampau banyak sangat, mungkin yang banyak itu dalam kategori yang
sama. Jadi tidak perlulah kita letak banyak sangat subtopic. Jadi kita boleh
camtunkan dia supaya menjadi satu subtopik yang lain. Hal ini kerana apabila
terlalu banyak, kadang-kadang sebagai pemeriksa, contohnya kita lihat, kenapa
yang ini sama dengan yang ini, kenapa itu sama dengan yang itu, kenapa perlu
huraikan? Nak pecah-pecahkan dia pula. Jadi kalau minima tiga? Oke. Jadi kita
boleh kumpulkan. Jadi ingat ya apabila dari penyusunan kepentingan kajian ini
mestilah daripada besar, masyarakat itu luas, seterusnya kecil dan akhirnya
individu iaitu pelajar dan guru.
Significance
of the Study (Chapter 1).#JomTulisTesis
CHAPTER 1, 1.6, Importance of the study. The importance of this study
should be narrated and explained in detail because usually in the examiner
form, there is a section that shows what the importance of this study. (Of course,
if research is not important? Why do we need to conduct research)? So for that
reason, there is an importance for us to conduct research. So, for this section
we will write using subtopics. So subtopic of the importance of this study
below there are other subtopics. So this part we must be ambiguous, for example
now our study on “Textual Discourse Animated Story Script. So this study is
important because of what? For whom? So we must state. However, in the
importance of this study we must explain according to the big first. So from
this study, we must see, maybe "Importance to Society". So what is
he? Must describe below. The community is huge, so we describe it in one
paragraph. Then we reduce to 1.6.2, for example the Ministry of Students or the
Ministry of Education. So put this title, so this study is important for the
former. So explain below him, why is he important? But make sure when we want
to describe it we relate to our study, the meaning with our title, in what way?
From which angle is that important.
So then, go down a little further, maybe school. From which school is it
from? In what ways is this study important? Is it important to the teacher
only? Headmaster? Or students? That one is another. So this one we can place
students. So from big to small. Now this is a student, so describe it in one
paragraph. Then this one, maybe a teacher. So teachers need to provide
materials for teaching and learning R & D. So, what do we describe in terms
of? In this, sometimes there are supervisors who state that every description
in this (every description you explain in this subtopic) should be supported by
other scholarly studies or other studies, as well. As I said earlier because I
repeat it again because we supervisors have different opinions. So there may be
a supervisor saying "okay, you support" support for each one. Why is
it important to society? Why is it important to the Ministry of Education? Why
school? Why students? Why teacher? So get are support. So like me, for me, if
elaborated here because the importance of this study according to your own
research. So when we make a description here, the description here is closely
related to our study. Meaning from which angle is important? So when we make a
description, for me, if there is no reference, it does not matter because the
description you wrote in this is already clear enough for each one, how
important, each one is the importance of this study to this one. Community,
school, students and teachers. The total importance is usually no more (we do
not want to put only one interest, it seems very unimportant for this study),
so usually we put three, minima three and maximum five. This is usually the
case, if you want more than five, you can. But if you have too many, you may be
in the same category. So we do not need to put a lot of very subtopic. So we
can put him to another subtopic. This is because when there are too many,
sometimes as examiners, for example we see, why this one is the same as this
one, why is it the same as that one, why should it be explained? Want to break
him up too. So if there is a minimum of three? Okay. So we can collect. So
remember yes when from the arrangement of the importance of this study must be
from large, the community is vast, then small and finally individuals namely
students and teachers.
No comments:
Post a Comment