Wednesday, December 30, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESIPI(2)

 


MUHAMAD IZZUDDIN BIN ABD GHANI @ MD YUNUS

                           195257



          MUHAMMAD HAMIZ BIN SIDIN
                               195257



Donat Pasar Perancis Costas (Beignet)

⭐⭐⭐⭐⭐ 254 Penilaian   |   198 Ulasan   |   36 Gambar

Sebagai anak-anak, kami selalu meminta permintaan dengan hati yang penuh teruja pada Malam Krismas. Ini adalah aktiviti keluarga - ibu saya akan membuat doh, ayah saya akan menggulungnya dan memotongnya dan kemudian setelah menggorengnya, kami adik-beradik bergilir-gilir menggoncangnya dalam beg kertas dengan gula tepung! Saya akhirnya pergi ke New Orleans dan saya teruja untuk mencuba 'resipi sebenar' di Cafe Du Monde yang terkenal ... Saya sangat gembira kerana saya dan suami sama-sama mengakui bahawa resipi kami adalah hampir menyerupai CAFE DU MONDE! Kami telah membuat resipi ini selama lebih dari 40 tahun dan saya berjanji ia tidak akan mengecewakan!

Bahan-bahan

½ cawan air

1 sudu besar yis

¼ cawan kecil

½ cawan gula

1 sudu teh garam

1 cawan air mendidih

1 cawan susu sejat

2 biji telur, pukul

7½ cawan tepung

Minyak sayuran 1 liter untuk menggoreng

1 cawan gula halus

 

Cara-cara

️Langkah 1

Tuangkan 1/2 cawan air suhu bilik ke dalam mangkuk kecil. Taburkan ragi ke atas air dan biarkan selama 5 minit untuk larut.

 ️Langkah 2

Campurkan gula, dan garam dalam mangkuk besar. Tuangkan air mendidih ke atas campuran pemendekan dan kemudian kacau susu yang telah disejat. Tunggu sehingga campuran menjadi sejuk. Kemudian, masukkan campuran yis dan air dan telur yang telah dipukul.

 ️Langkah 3

Campurkan perlahan-lahan ke dalam tepung sehingga adunan membentuk seperti bola. Tutup doh dengan bungkusan plastik dan sejukkan selama 30 minit hingga 1 jam.

 ️Langkah 4

Bekerja dengan bahagian kecil (sedikit lebih besar daripada besbol) pada satu masa, gulungkan doh setebal 1/8-inci. Potong doh yang digulung menjadi jalur selebar 2 hingga 3 inci, kemudian potong lagi ke arah yang berlawanan dan pada sudut, membuat bentuk berlian.

 ️Langkah 5

Panaskan minyak anda untuk menggoreng menggunakan kuali yang sederhana tingginya dengan api sederhana tinggi hingga 360 darjah F (180 darjah C).

 ️Langkah 6

Masukkan adunan perlahan-lahan ke dalam minyak untuk mengelakkan percikan dan goreng sehingga menggelegak dan berwarna perang keemasan, 3 hingga 5 minit. Angkat dengan teliti ke rak dengan tuala kertas di bawahnya dan biarkan sejuk sehingga anda dapat mengawalnya. Letakkan di dalam beg kertas bersih dengan serbuk gula dan goncang perlahan, atau gunakan penyaring untuk membersihkan debu dengan gula tepung.

 

Nota Masakan:

Balut lebihan adunan  dengan bungkusan plastik dan boleh disimpan di dalam peti sejuk selama seminggu.

 

Fakta Pemakanan

Setiap hidangan:

503 kalori; protein 10.9gm; karbohidrat 80.9g; lemak 14.8gm; kolesterol 37.1mg; natrium 230.8mg

 

Rujukan:

Allrecipes (2020). Costas French Market Doughnuts (Beignet). Diakses pada 28 Disember 2020 daripada https://www.allrecipes.com/recipe/151366/costas-french-market-doughnuts-beignets/.




No comments:

Post a Comment