Tuesday, May 21, 2019

Pengalaman mnegikuti kelas bakat kreatif



Image result for image  novel sebuah syakirah



Pertama sekali saya Muhammad Hamiz Bin Sidin daripada fakulti Bahasa Moden dan komunikasi dalam bidang sastera Bahasa Arab berasa bersyukur kerana dapat mengikuti kelas bakat kreatif bersama dengan Dr. Kamariah binti Kamarudin yang telah memberi serba sedikit ilmu bagaimana ingin menjadi seorang karyawan yang berjaya. Setiap kali kelas bersama beliau, saya mendapat input-input yang positif. Hal Iini kerana beliau sering memberi kata-kata semangat dan nasihat kepada para pelajar yang leka diunak mimpi yang sering melakukan kesalahan yang sama sepanjang belajar di universiti
Selain itu, secara tidak langsung Dr Kamariah binti Kamarudin  juga memberi  cara bagaimana ingin menghasil sebuah novel dan cerpen yang berkualiti. Setiap kali kelas bersama beliau, perasaan bosan dan seumpanya tidak wujud dalam diriku. Ini kerana setiap apa yang diperkata oleh beliau sangat tersentuh dengan remaja yang mula melupai karyawan yang ada di Malaysia. Dalam masa yang sama mereka ini tidak mengenali dan mengetahui siapa sasterawan yang ada di Malaysia ini.
Walaubagaimana, mengikuti kelas bakat kreaatif kita dapat serba sedikit ilmu pengetahuan cara untuk mengumpul idea atau ilham untuk mengarang sebuah novel yang baik. Kadang kala pelajar kebuntuan  untuk mencari idea dan  cara pembuatan sebuah yang betul dan baik. Ini menjadi asbab pelajar perlu mengikuti kelas tersebut untuk mencuri sedikit iimu yang ada untuk menjadi seorang penulis yang bagus dan bijaksana.
Disamping itu, kelas ini juga Dr. Kamarudin sangat menekan tentang menjagaan masa dan solat di  awal. Saya amat mengemari apabila beliau sentuh tentang solat  kepada para pelajar yang alpa dengan dunia yang serba canggih dionak dengan pelbagai cabaran dan rintangan di luar. Kata –kata beliau boleh membuat seorang pelajar tersentuh dan in hakikat kehidupan yang realiti yang penuh dengan teknologi yang serba canggih.

Akhir sekali, Saya berharap pelajar-pelajar lain perlu mengambil peluang  dan ruang untuk mengikuti kelas bersama Dr Kamariah di masa akan datang. Para pelajar juga  boleh mendengar sendiri  pengalaman beliau daripada bertatih untuk menjadi  penulis dan orang yang  berkarya sebuah novel bertahun-tahun sehingga kini.


No comments:

Post a Comment