M11 – TERJEMAHAN VIDEO (10)
Keputusan dan Perbincangan. Analisis Tanpa Jadual - 2 (Bab 4)
Kita mulakan dengan bab 4. Bahagian keputusan dan perbincangan.
Jadi sebelum ini saya ada jelaskan tentang bab 4 keputusan dan perbincangan dan
cara menganalisis data dengan menggunakan jadual tapi yang ini kita ada satu
lagi cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu bab 4 keputusan dan
perbincangan 4.1 pengenalan seperti juga yang saya jelaskan sebelum ini semua
bab mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan bab 4 ini kita cuma jelaskan apa
yang terkandung di dalam bab ini. Ingat ya kalau kita buat panjang lebar dalam
bab pengenalan ini nanti membuatkan seperti sorotan kajian pula, jadi di dalam
pengenalan ini tak perlulah ada rujukan. Sebab bila kita ada rujukan akhirnya
kita akan jadi seperti bukan bab 4 sebab bab 4 ini kita akan analisis data.
Jadi seterusnya, kita masuk ke 4.2. 4.2 ini biasanya kita akan merujuk kepada
objektif kita saya beri contoh objektif ini objektif kajian. Kajian yang
tentang wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat jadi sebenarnya bab 4 ini
ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains sosial ke sains ke teknologi ke
semuanya hampir sama untuk bagaimana kita nak tulis bab 4. Jadi sini kalau kita
tengok di sini, objektifnya ialah mengenal pasti wacana tekstual seperti biasa
kita akan letak di punya ayat dalam objektif itu. jadi wacana tekstual ayat itu
tanpa menggunakan perkataan yang awal ini mengenal pasti atau menganalisis.
Jadi ayat tersebut tidak perlu diletakkan.
Kadang-kadang pelajar ini pergi letak “mengenal pasti wacana
tekstual….” Tidak perlu. Jadi sekarang setelah wacana tekstual kita teruskan ke
kalau kita tengok teori yang sebelum ini yang telah dijelaskan kita tengok
teori analisis wacana dalam buku ini jadi kita ada kandungan kita bermula
dengan kandungan. Tapi sebelum itu, sebelum kita nak masuk data ini wacana
tekstual ini kita jelaskan di sini macam ayat mukaddimah lah apa makna menurut
Normaliza Abd Rahim wacana tekstual terbahagi kepada tiga elemen. Teruskan,
kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang sepatutnya kita nak
analisis. Jadi apabila kita masukkan kandungan di sini kita kena masukkan juga
lah. Kena huraikan sedikit apa makna kandungan menurut analisis wacana
Normaliza Abd Rahim 2019. Kemudian, setelah itu ini berbeza ya dengan sebelum
ini, iaitu sebelum ini kita menggunakan jadual tapi sebenarnya kita boleh menggunakan
cara yang lain jadi contohnya, kandungan ini yang kita dapat sebelum ini kita
dapat daripada skrip 1 sehingga skrip 30. Jadi, awak dah susun semua sampai 30
buat sistem coding (kodkan) dia 1 hingga 30 jadi kita faham lah apa makna atau skrip yang mana kita rujuk sebenarnya,
Jadi di sini contohnya dalam kandungan kita ada tema. Tema itu kita boleh letak
contohnya dalam skrip kita dapati skrip 1 kita letaklah kita punya di
tengah-tengah pastikan ia berbeza ini di tengah sebab ayat dia sebelah sini
sehingga sebelah sini.
Bukti dia kita letak di bahagian tengah dan biasanya kita letak
dalam italik. Jadi letak di tengah kemudian contohnya ini ayat dia yang bukti
daripada skrip itu tadi kemudian kita boleh letaklah di bawah ini sk 1 contoh
dia kepada skrip nombor 1 ada ayat ini yang menunjukkan tema yang terdapat
dalam skrip tersebut jadi awak boleh susun tema yang macam saya katakan tema.
Tema kekeluargaan, awak boleh beri lima contoh jadi yang kandungan bermakna
4.2.1.1 tema contohnya kekeluargaan jadi maknanya memang semua skrip ada ini
memang semua ada tema kekeluargaan contoh ataupun cuma ada 10 sahaja skrip yang
ada tema kekeluargaan. Ambil contoh daripada situ lima contoh ke sepuluh contoh
ke bukti itu terpulang pada penyelia kata letak semula, letaklah semua. Jadi
letakkan di tengah-tengah tulis skrip sk 1 jadi kita tahulah keseluruhan data
ini data yang kita letak ini merupakan mempunyai tema kekeluargaan jadi setelah
letak sk 1 kekeluargaan jadi buat huraian di sini jadi maknanya sekarang sk 1
di atas okay hurai apa dia apa tema kekeluargaan. Bukti itu dah ada dekat sini
daripada bukti itu dan juga di sini setelah awak buat hurai ini dengan bukti
sini awak boleh terus buat sokongan daripada data dalam bab 2.
Jadi bukti yang daripada tema itu okay, kajian ini ataupun bukti
tema kekeluargaan ini disokong oleh siapa siapa yang awak ambil daripada bab 2.
Sokong ini juga daripada kajian lima tahun kebelakang jangan nak ambil yang
1980-an pulak kan tak perlu jadi seterusnya setelah dah buat huraian dari yang
ini jadi masukkan pula yang sama sk 15 contoh dia kemudian terus buat huraian
jadi yang ini dalam bentuk jadual berbezanya ialah kita letak data yang kita
dapat letakkan di tengah-tengah pastikan yang ini awka tengok dekat bawah sama
line dia kemudian huraian dia awak tengok satu perenggan okay dan seterusnya
ini baru satu tema dan seterusnya kalau
pensyarah kata saya nak tengok lima tema atau tiga tema terpulang pelajar yang
dia dapati daripada skrip ini ada berapa tema yang menyerlah yang awak dapati
tapi jangan tinggalkan pula nanti pemeriksa eh saya dapati skrip 18 memang ada
tema sekian sekian sekian tapi awak tak jelas pun dalam ini ini awak kena
bersedialah jadi awak kena kenal pasti terlebih dahulu berapa tema dan tema itu
awak rasa awak nak buat tiga sahaja atau lima sahaja pastikan awak letak dalam
batasan kajian bahawa awak cuma analisis lima tema sahaja dan beri justifikasi
mengapa tema mengapa pilih lima kalau tak justifikasi memang tak boleh jadi
maknanya awak kena letak semua tema yang terdapat dalam skrip ini jadi yang ini
ingat ya setiap kali berbeza huraian dia seperti biasa apabila kita buat
huraian dalam bab 4 ini kita perlu memastikan kita ada penanda wacana.
Penanda wacana ini penting supaya ia penulisan akademik kedua macam
sebelum ini setelah kita dah hurai objektif 1. Kemudian kita pastikan objektif
1 kita punya 4.2 3 contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang konteks 4.2.3 rumusan.
Walaupun dalam rumusan ini kita dah ada sokongan dan tiap tiap satu kita buat
sokongan dan boleh juga satu cara yang mana yang ini kita buat sahaja satu
huraian. Huraian kita letak dalam rumusan rumuskan apa ada dalam objektif 1 dan
di sini kita boleh letak kita boleh sokong kajian dalam bab 2 dan kita sokong
dengan teori. Ada dua cara jadi satu cara tadi kita letak sokong dalam setiap
huraian analisis terhadap yang kita punya data terus sokong kajian-kajian yang
lepas dan sokong teori. Kedua kita boleh letak kesemua dalam rumusan kemudian
kita rumuskan apa keputusan kajian kita di sini dan kita terus sokong dengan
kajian lima tahun kebelakang dan sokong bab teori. Jadi rumusan ini biasanya
tak perlu banyak kita dah banyak kita seperti salin balik apa yang kita dah
tulis dalam bab 4 jadi tak mahulah macam itu. Kita kena rumuskan apa keputusan
dari sego kandungan apa tema yang ada kemudian kita buat rumusan dalam bentuk
konteks apa dia apa dia maknanya ringkaslah rumusan kemudia kita terus sokong
dengan teori maknanya kita terus tulis dekat sini dalam rumusan kita buat
sokong dan ayat itu.
Okay seperti biasa saya katakan kita katakan kajian ini selari,
hampir sama, ataupun kajian ini menyokong ataupun adalah awak nak letak
perkataan negatif, kajian ini didapati ini.. namun di dapati kajian ini berbeza
dengan dapatan kajian daripada kajian orang sekian sekian sekian. Jadi boleh
juga maknanya ada dalam rumusan ini kita akan dapat empat lima nama daripada
kajian dari bab 2 itu yang menyebabkan kajian kita lebih berkualiti sebab
memang kita merujuk kepada apa yang terdapat dalam bab 2 itu maklumat penting.
Jadi penanda wacana, rumusan dan juga yang ketiga iaitu bila kita membuat
analisis pastikan analisis kita mempunyai data yang lengkap kalau data itu tak
cukup memang pemeriksa akan data eh ini kenapa awak ada bagi lima contoh je
mana pergi lima contoh yang lain. Walaupun memang letak semua data data ini
skrip ini dah letak dekat belakang jadi pemeriksa akan baca ini saya ada ini
kenapa awak tak letak dalam ini. Bersedialah dengan jawapan jadi yang ini
tentang macam mana nak coding data nanti saya akan masuk dalam video lain.
jadi ini secara ringkas sahaja jadi pastikan semua bukti terdapat
dalam bab 4 ini semua tiada lagi persoalan lagi tentang mana pergi data tu mana
pergi data ni kenapa awak tak masukkan, awak tak masuk pun dalam batasan kajian
jadi awak tak bataskan jadi tak bataskan
sepatutnya data ada dalam ini jadi bersedia dengan jawapan dan serupa juga
dengan analisis bab yang kedua iaitu sama juga cara dia jadi awak boleh letak
masukkan dalam buktinya dan masukkan dalam huraian dan pastikan yang tiap-tiap
satu. Huraian tidak boleh lah ringkas-ringkas sangat kerana kita punya bab. Ada
juga pelajar dia buat cara macam ini iaitu objektif. 1 dia buat cara begini
masukkan data di tengah makna tak ada dalam bentuk jadual lah masukkan dekat
tengahlah kemudian objektif kedua dia buat dalam jadual boleh. Bermakna kita
nampak perbezaan diantara objektif 1 dalam bentuk begini objektif kedua dalam
bentuk jadual boleh juga. Pokoknya sekarang dia terpulang kepada pelajar
pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun macam
contohnya penyelia kata macam ni lah terpulang. Jadi terpulanglah kepada
pelajar dan penyelia awak sendiri. Jadi saya rasa yang lain itu hampir sama
dengan macam mana nak buat analisis kajian jadi ingat ya misal kata dalam bab 4
untuk analisis bab 1 40 halaman bab 2 40 halaman ini untuk master tapi kalau
kalau dia buat dua objektif ataupun kalau pelajar bacelor dan diploma. Tetapi
kalau misalannya, pelajar PhD atau master penyelianya suruh buat 3 objektif
tambah lagi satu. Ingat ya ini minima minima 40 40 40 halaman. Jadi misalannya
awak kata awak nak lebih sikit seimbang sama ini menunjukkan kepeentingan
setiap objektif macam saya ulang sebelum ini contoh tiba tiba nak buat yang ini
20 halaman, ini 50 halaman tiba-tiba objektif tiga 5 sahaja lah halaman. Tak
boleh sebab ini menujukkan tiada kepentingan objektif 3 dan kurang kepentingan
bagi objektif dan objektif 2 ini macam terlebih lebih pentingnya jadi
menujukkan awak punya kajian ini cara awak analisis itu tidak mencukupi jadi
ini tidak boleh langsung tidak boleh pastikan ia sekata ataupun seimbang atau
misal kata awak nak lebihkan 41, ini 38 ini 33 bolehlah diterima. Hampir sama
tapi tak boleh terlalu ketara seperti ini.
Jugak bayangkan kita pelajar. Contoh,pelajar Master dan Phd tak
boleh lah terlalu sedikit saya jumpa saya sebagai pemeriksa objektif 1 cuma 20
okay tiba-tiba objektif 2 ada 2 objektif 3 ada 1 sebab dia kata nak
menyenaraikan sahaja. Tak boleh ya ini dah tahap master PhD manalah boleh bab 4
ada banyak ini sahaja tapi bila tengok kita punya tesis itu tebal mana
datangnya tebal. Yang kita sangkakan mestilah bab 4 rupa-rupanya yang di banyak
dalam bab 3 tak tahu kenapa bab 3 banyak sepatutnya lapan hingga sepuluh helai
sahaja. 10 halaman sahaja. Yang ini bab 4 ini penting ya. Ini menunjukkan kita
punya kajian selama lama kita punya belajar ini yang kita dapat. Inilah bukti
yang kita dapat kajian kita berbeza dengan semua orang dalam satu dunia ini
sebab itu kita kena bangga dalam keputusan perbincangan bab 4 ini kita ada
halaman yang sebanyak ini. Ingat ya minima minima minima tapi kalau beza sikit
boleh kalau ketara tidak boleh. Sebab kita nak pastikan bab 4 ini penting nak
menujukkan bahawa keputusan kajian kita jadi ini perlu ambil kira penanda
wacana perlu ambil kira rumusan perlu ada sokongan daripada kajian dan sokongan
ambil dari bab 2 dan kena ambil dari 5 tahun kebelakang mesti kaitanlah jangan
pakai sokong sahaja bila kita rujuk balik tiada langsung kajian itu dengan
kajian ini dan bukti kita lah yang kita letak ini memang dan memang betul-betul
bukti yang ini dan mencukupi bukti kita ya.
Results And Discussion. Analysis
Without Schedule -2 (Chapter 4)
We start with chapter 4. Results
and discussions so before this, I have explained about chapter 4 of the results
of the discussion and how to analyze the data using tables but this one we have
another different way so the same topic is chapter 4 of our results and
discussion 4.1 put the introduction as I explained before, all chapters must have
an introduction and in the introduction of this chapter 4 we just explain what
is contained in this chapter. Remember if we make a length in this introduction
will make it look like a study highlight so in this introduction there will be
no reference because when we have a reference we will eventually be like not
chapter 4 because this chapter 4 we will analyze the data, so next we will
enter 4.2.2 usually we will refer to our objectives. I give an example of this
objective. The objective of the study on the textual discourse of animated
folklore so this chapter 4, or the writing of this thesis regardless of social
science, science, technology are almost the same for us to write in chapter 4
so here if we look here this objective recognizes the exact textual discourse
as usual we will put he has a sentence in that objective. So textual discourse,
copy this sentence without the initial word it identifies or analyzes so this
one make sure not to put it here.
Sometimes there are students who
“identify the textual discourse…..”. It does not need. Now after the textual
discourse we continue if we look at the theory before. The theory that has been
explained before if we look at the theory of discourse analysis in this, we
have content. We start with the content but before we want to this textual
discourse data we also explain here like the preamble sentence what the meaning
according to Normaliza Abd Rahim textual discourse is divided into three
elements blah blah blah continue. We give an explanation so that the examiner
will understand what we want to analyze so when we include the content in this
we have to explain as well, explain a little what the meaning of the content
according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim (2019) later after
that, this is different from before, before this we start with the actual
schedule we can use in other ways so for example this content that we got
before from the script we said script 1 to script 30 so you and arrange all the
scripts up to 30 for the coding system. We coded him 1 to 30 so we understand
what the meaning or script we are referring to actually so here for example in
our content there is a theme, so that theme, we can put. For example, in the
script we find that script 1 (we put it) in the middle make sure he is
different because his sentence is from this side to this side.
So he has evidence located in the
middle and usually we put it in italic so put it in the middle later, this is
an example of his sentence which is proof from the script earlier then we can
put below SK1 example from script number 1 this sentence shows the theme found
in the script so you can arrange the theme. An example of a I say is a family
theme. Give five examples so that the content means that 4.2.1 family theme
means that all the scripts are in this there is a family theme. Example or
there are only 10 scripts that are family theme so you can take an example from
there five examples to 10 examples the evidence is up to the supervisor put it
all, so put it all so put it in the middle write SK script he has SK1 coding so
we know that this whole data is a family theme so after placing SK1 family. So
you make a description here SK1 above must be a description. There is evidence
above so we explain through the evidence and also here after you make a
description here and the evidence here you can continue to make support so you
can make support from the study from chapter 2.
So the evidence in the theme is
okay, this study or the evidence This family theme is supported by who you take
from chapter 2, this support must also remember the study of the last five
years do not want to take the 1980s. No need. Next, after making a description
of this, enter the same thing SK15 for example. Then continue to make a
description so that this is not in the form of a table but the difference is
that we put the data that we can in the middle make sure this is the same and
when placed below it is also the same line. The description is about one
paragraph or two paragraphs and so this is just a theme. Next, if you want to
do it, if the lecturer says I want you to make five themes or three themes, it
depends on the students who are found in this script. so but you are not clear
in this '' you have to be prepared because that is why you have to make sure first
how many themes and also if that theme you think you want to do only three or
five only make sure you put in the limitations of the study that you only
analyze 5 themes and give justification Why choose only five, if you do not put
justification it cannot be Meaning you have to put all the themes found in this
script So this one remembers that again the description is different as usual
as usual when we do what this name is the description in in chapter 4 here we
need to make sure that we have a discourse marker.
This discourse marker is important
so that it will look like the second Academic writing like before after we have
explained the objectives. Objective one then make sure we have we have 4.2.3
for example because 4.2.2 is the context So if 4.0 formulation as usual in this
formulation even in this we already have support and each one we make support
can also be one way which this we just make the description is over the
description We put in the summary we formulate what is in objective 1 and here
we can put we can support the study in chapter 2 and also we support the lyrics
there are two ways so the first way we put support in each description of
analysis to against which we have come later continue to support past studies
and also second self support we can put all in summary then we summarize what
study results We are near here and we continue to support the study five years
back him in chapter 2 and also support yourself so this formula usually does
not need much because if we have a lot we want to be like one like copy what we
have written in chapter 4. I don’t want that, so we have to formulate what his
decision is in term of content, what is the theme there is then we make a
formula for the context of what he is he he has a formula near where it is
simple this formula we have to continue to support with theory that is, the
word means we write near here in the formula we make support.
Okay and the sentence as usual as
I said we have this kind of study in parallel almost the same or because this
supports or is you want to put a negative word. For example, this study found
this, but different from the findings of the study from the study of so many
people so it is possible, the meaning is in this summary we can get about 4,5,6
names from the study in chapter 2. That is why we have this study more quality
and also we refer to what is found in chapter 2. That is very important so the
discourse markers, formulas and even thirdly when we do analysis make sure our
analysis has complete data, if the data is not enough, meaning the examiner
will say “eh, this is why you only gave 5 examples? Where did the other example
go? ” even if you put all this data that this script you have put in the back,
even if you put in the back but the examiner will read. "Here I find that
there is this, why do not you put in this?" Be prepared with the answer.
So this is about how to coding the data later, I will go into another video but
this is just a brief.
So that means make sure all the
evidence is in this chapter 4, so that there is no question where the data
goes? Where did this data go? Why didn't you enter? You did not even enter the
study limit? So you do not limit when you do not limit ready with the answer.
Similar to the analysis for the second objective, the same way he is like this,
you include in the evidence and then the description. Every single one. The
description does not need to be very concise because of this we have a chapter.
And there are also students who do it this way. Objective 1, he made this way
enter the data in the middle of the meaning is not in the form of a table. Then
the second objective he made in the table. Yes. Meaning we see the difference
between objective 1, in this form. His second objective is in the form of a
table. Yes. The point is now he is up to the students, students feel this will
allow the examiner to understand easily or for example the examiner said
"eh, you put it like this". It is up to the students and also your
own supervisor. So I think this description is almost the same as how we want
to do the analysis of the study, so remember like I said in chapter 4 for the
analysis of chapter 1 40 pages, chapter 2 40 pages, this is for Master. If he
makes 2 objectives or a bachelor or diploma student. But for example, if a PhD
student or a Master student who is indeed a lecturer or supervisor is asked to
do 3 objectives, add one more. Remember this he has a minimum of 40, 40 pages.
So if for example you feel, you want a little more but make sure he is
balanced. For the same reason this shows the importance of each objectif like I
repeated before, if the example of this activity is 20 pages, this is 50 pages.
Suddenly the objective 3 is only five pages. This reason cannot show that there
is no importance for objective 3 and less importance for objective 1 and
objective 2 seems to be more important. So it shows that you have this study,
your analysis is not enough so this can not, can not be sure he is even, or
balanced if for example you want more ni 41, this 48, this 43. Acceptable.
Almost the same but should not be too noticeable like this.
Try to imagine us students. For
example, a Master, PhD student should not be too little. I found there too, I
as an examiner he has objective 1 there are only 20. Suddenly he has objective
2 there are 2, objective 3 there is 1 because he said he just wanted to list.
No way. This is the PhD master level where can the description of chapter 4
have a lot of this only but when we look at the thesis is thick, where does the
thickness come from which we think must be chapter 4. Apparently he is a lot in
chapter 3 I do not know why up to chapter 3 to a lot not to chapter 3 should
have 8 to 10 pages only. Chapter 4 important this shows we have a study. Over
the years, the years we learn this we get this is the proof we get that is why
our study and we are different from the study of everyone in this one world
that is why we should be proud that we are in our decisions and discussions in
this chapter 4 we there are pages like this that remember a little if you want
to be a little different, but noticeable. There can be no reason for us to make
sure that chapter 4 is important. This shows the results of our study so this
should be taken into account, discourse markers should be taken into account.
The conclusion must have the support of the study from chapter 2 and we must
also be ambiguous from the last 5 years and must be relevant. Suddenly, do not
use support but look, when the examiner refers back there is no direct
connection between the study and this study so our evidence that we put this is
indeed this evidence and our evidence is sufficient.
No comments:
Post a Comment