Sunday, March 3, 2019

masalah sosial di kalangan remaja

Masalah gejala sosial  yang jelas dan menjadi buah bicara oleh masyarakat yang sering  terpapar dikaca televisyen.Remaja generasi hari ini terpaksa berdepan dengan perkembangan kemajuan teknologi yang semakin pesat. Kita kini sering didedahkan dengan masalah kronik yang melanda dunia antaranya kes rogol, samun, ragut, zina, pembuangan bayi, pembunuhan dan lumba haram.

Selain itu,Batas pergaulan menurut perspektif Islam pula adalah berbeza dan lebih selamat. Islam adalah agama yang syumul dan universal. Demi menjaga kemaslahatan umatnya dari terjerumus kepada kebinasaan, Islam telah menggariskan syariat yang perlu diikuti. Ini semua terbukti dengan segala ajaran yang terkandung di dalamnya.firman allah yang termaktub didalam al-quran yang membawa maksud dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan salah satu jalan yang buruk (yang membawa kerosakan)( (surah al-isra,32)

Disamping itu, antara batas-batas yang telah ditetapkan oleh syariat apabila wujudnya perhubungan di antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram perlu dijaga dari segi pandangan mata untuk menjaga hati manusia supaya sentiasa terpelihara daripada bisikan syaitan.

akhirnya,sesungguhnya awal kejadian hidup, keselamatan dan kebahagiaan yang hakiki adalah dengan mengikuti sunah Rasulullah SAW. Setiap perkara yang bertentangan dengan sunah adalah berpunca daripada nafsu. Marilah berusaha mengembalikan jiwa-jiwa yang tersasar untuk menghayati Islam dan nikmat iman dapat dirasakan oleh semua.



No comments:

Post a Comment